Aanrijdingsonderzoek

Een aanrijding is vaak een emotionele zaak voor betrokkenen en complex voor de betrokken verzekeraars. MEER Onderzoek kan objectief en op basis van tactisch en technisch onderzoek de opdrachtgever ondersteunen bij het innemen van een juist standpunt met betrekking tot de aanrijding.

Tactisch onderzoek kan bestaan uit het interviewen van de betrokken bestuurder(s) en inzittende(n), maar daarnaast ook de eventuele getuigen. Technisch onderzoek kan bestaan uit het vastleggen van de aanrijdingslocatie en eventuele stille getuigen, inspectie van de voertuigen, uitlezen van de voertuigelektronica en het afnemen van sporen met Spurfix®.

BO6A7992

De moderne voertuigen zijn voorzien van veel computers die data opslaan. Bij aanrijdingen gaat dat onder meer over het activeren van bijvoorbeeld de gordelspanners, airbags, actieve hoofdsteunen etc. Deze informatie is uit te lezen met voertuig specifieke uitleesapparatuur. MEER Onderzoek kan er voor zorgdragen dat deze informatie op de juiste wijze wordt uitgelezen, veiliggesteld en geïnterpreteerd. Daarnaast zijn steeds meer voertuigen voorzien van een zogenaamde Event Data Recorder (EDR). In deze EDR wordt informatie zoals snelheid, voeren verlichting, remmen opgeslagen over een tijdsspanne van 5 seconden voor de aanrijding tot een halve seconde na de aanrijding. Deze informatie is met de CDR-tool uit te lezen. MEER Onderzoek is gecertificeerd om deze informatie uit te lezen, vast te leggen en op de juiste wijze te analyseren.

Voor het analyseren van aanrijdingen is MEER Onderzoek een uniek samenwerkingsverband aangegaan met MVOA en P-CVD.